Fakultní nemocnice v Motole Fakultní nemocnice v Motole

přejdi na obsah | přejdi na menu | přejdi na vyhledávání

Naše nemocnice: Dobrovolnické centrum

Příležitost k restartu a dobrovolnický „absťák“

Dobrovolnický program funguje ve FN Motol od roku 1999. Posláním dobrovolnického programu je vnášet do nemocnice více lidského kontaktu, posilovat duševní pohodu pacienta a jeho postoj k aktivní spolupráci na uzdravení. Rok 2020 byl pro většinu z nás nestandardním a rok 2021 je zatím stále nejistý. My v Dobrovolnickém centru však aktuální situaci bereme jako příležitost k novým začátkům.

Samozřejmě se také nás i našich dobrovolníků dotkla opatření spojená s epidemiologickou situací. Zákaz návštěv u pacientů v podstatě zastavil docházení dobrovolníků. Přesto v Dobrovolnickém centru neleníme a přizpůsobujeme se výrazným změnám. Koncem roku 2020 jsme se rozloučili s naší dlouholetou kolegyní – vedoucí DC. Pro zbytek týmu to znamenalo odpovědět na důležitou otázku – převezme žezlo někdo z nás, nebo ho předáme někomu „zvenčí“?

Nakonec jsem se pozice chopila já, Jana Blažková. V Dobrovolnickém centru jsem už také pár let pracovala nejprve na pozici koordinátorky dobrovolníků a později jsem měla na starost projekty. K celému dobrovolnickému programu mám blízký vztah a jeho budoucnost mi není lhostejná. První velká výzva na mě čekala hned na začátku letošního roku – stěhování celého Dobrovolnického centra. Po různých patáliích se nakonec podařilo vše usadit (včetně našeho týmu v nových kancelářích) a nyní jsme již plně připraveni na nový začátek dobrovolnictví ve FN Motol.

I přes nelehkou situaci se nám v roce 2020 podařilo pár světlých okamžiků. Ještě na začátku roku jsme například stihli akci pro děti s canisterapeutickými psy. V průběhu roku jsme seniorům do Centra následné péče zaslali několik dopisů pro potěšení. V CNP a na Dětské psychiatrické klinice jsme zorganizovali předvánoční dobrovolnickou návštěvu pacientů s předáním drobných dárečků. Děti nejvíce nadchli plyšáci a antistresové omalovánky, senioři se zase rozplývali nad obrázky od dětí z MŠ a zajásali nad křížovkami. Nebylo to ale jen tak, dobrovolníci museli absolvovat antigenní testování na covid-19. Postavili se k tomu statečně a všichni tuto nepříjemnost podstoupili.

V samotném závěru roku dokonce přišla poptávka z oddělení Spinální jednotky, kam začali docházet dobrovolníci na individuální návštěvy pacienta. Ani tady se dobrovolníci nezalekli komplikace v podobě ochranného oděvu. Od prosince dokonce spolupracujeme s personálem covidové jednotky ARO, kde dobrovolníci navštěvují pacienty ve vážném stavu. Zde podstupují opravdu náročné podmínky s ochrannými pomůckami. No nejsou ti dobrovolníci úžasní?!

 

Je nám jasné, že poptávka po dobrovolnících se vzhledem k okolnostem bude měnit a požadavky na ně budou oproti minulým zkušenostem odlišné. Pacientům návštěvy schází a kontakty s lidmi mají často jen zprostředkované pomocí telefonů, tabletů apod. Naši dobrovolníci jsou pečlivě vybíráni a proškoleni, vědí tedy, jak se v prostorách nemocnice pohybovat, chovat a co mohou očekávat za úskalí. Navíc většina z nich už je v docházení za pacienty velice zkušená! Říkáme tomu návštěva s benefitem. My se rádi změnám přizpůsobíme včetně požadavků na speciální přípravu dobrovolníků tak, aby mohli na oddělení docházet krátit pacientům dlouhou chvíli a zpestřit čas povídáním, hraním her, čtením a dalšími činnostmi. V žádném případě tedy nenahrazují jakoukoliv práci personálu.

Největším přínosem jsou dobrovolníci z pozice nestrannosti vůči pacientovi. Představte si, že ležíte jako pacient v nemocnici a každý, kdo za Vámi přijde, zjišťuje Váš zdravotní stav, uskutečněné i plánované zdravotní výkony, co Vás (ne)bolí... Kdybych já šla navštívit své příbuzné, přátelé, známé, také bych se zajímala. Dobrovolníka ale tyto informace nezajímají. Více než za pacientem přichází na oddělení za člověkem a zajímá ho jen, jak spolu stráví ten konkrétní časový úsek. Někdy to pro dobrovolníky bývá to nejtěžší – udržet si od pacienta zdravý odstup.

Přitom nároky na dobrovolníky nejsou velké. Nepotřebujeme žádné speciální vzdělání, ani zkušenosti. Jediné, co noví zájemci potřebují, je volný čas a předpoklady pro zvládání náročných situací v náročném prostředí. Důležitá je také ochota zájemce absolvovat přípravu pro docházení v podobě úvodního pohovoru s koordinátorem dobrovolníků, odborného zaškolení a povinných administrativních záležitostí. O konečném zařazení zájemce do dobrovolnického programu však vždy rozhoduje koordinátor dobrovolníků. Mnohokrát jsme se setkali s údivem některých lidí nad ochotou dobrovolníků docházet zcela zdarma. To ale neznamená, že to dělají jen tak „pro nic za nic“. Každý má především své vlastní osobní důvody k dobrovolnictví, které si tím naplňuje. Ať už se jedná o přetížené manažery, kteří přehodnocují žebříček hodnot, o starší zájemce, kterým odrostly děti a rozhodují se, co s nabytým časem, o studenty, kteří hledají zkušenosti (případně inspiraci) pro budoucí povolání, nebo věčné altruisty… Každý si v tom najde to své. A možná by to málokdo hádal, ale naprostá většina našich dobrovolníků tvrdí, že dobrovolnictví jim dává víc, než oni pacientům.

V současné době dokonce skalní dobrovolníci popisují stav jakéhosi dobrovolnického „absťáku“. Pravidelně zjišťují, kdy bude možnost začít opět docházet a těší se na návrat za pacienty. Doba je opravdu těžká a nikdo neví, co bude zítra, za týden, za měsíc… Takže plánovat, jak to teď bude s dobrovolnictvím ve FN Motol, není jednoduché.

Naším cílem je maximálně využít sebemenší příležitosti k rozptýlení pacientů a pozvednutí jejich nálady. Nejdůležitější v tomto ohledu je vzájemná spolupráce s klinikami a bezpečné nastavení hygienických pravidel pro docházení dobrovolníků k pacientům a jejich důsledné dodržování. Sledujte nás na facebook.com/dcmotol!

text: Bc. Jana Blažková
foto: DC - archiv (ilustrativní fotografie)

Partneři

© Fakultní nemocnice v Motole 2012. Všechna práva vyhrazena.

Odebírejte novinky (RSS)

Mapa webu

This site is protected by recaptcha and the Google privacy policy and terms of service apply.

developed by MEDIA FACTORY